شیرینی نخود چی

شیرینی نخود چی خانگی

شیرینی نخود چی یکی از شیرینی های  رایج و مورد علاقه ایرانی ها شبرینی نخود چی می باشد. از این نوع  شیرینی نخود چی در اعیاد نیز استفاده زیادی می شود.یکی از  پر کاربرد ترین استفاده های شیرینی نخود چی در اعیاد عید نوروز می باشد.شیرینی نخود چی جزئی از شیرینی های خشک به شمار می آید.این شیرینی علاوه  بر طعم خوب و دلچسبی که دارد ما می توانیم خود نیز در منزل تهیه نماییم.شیرینی نخود چی مانند تمامی شیرینی های خانگی را می توان به سادگی آماده نمود.

مواد مورد نیاز شیرینی نخود چی:

آرد سفید                              500 گرم
آرد نخودچی                         یک کیلوگرم
روغن جامد                          750گرم
پودر قند                              700 گرم
هل                                   حدود سه قاشق مرباخوری
زعفران آب کرده                   حدود 5 قاشق غذاخوری+ مقداری برای تزیین
پودر و خلال پسته                  دلخواه (برای تزیین)

نکته :شما برای تهیه شیرینی نخود چی می توانید از نصف این مواد نیز استفاده کنید.اگر بار اول شما می باشد که این شیرینی خانگی را تهیه می کنید ، بهتر است حجم مواد خود را کاهشدهید تا راحت شیرینی نخود چی را آماده کنید.

دستورتهیه شیرینی نخود چی :

روغن را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و آن را آب می کنیم.سپس روغن را کنار می گذاریم تا دمای آن پایین بیاید.بهتر است کل روغن را آب نکنید.در اندازه 700 گرم از روغن را جدا کنید تا در صورت نیاز دوباره استفاده نمایید. روغن آب کرده را درون ظرفی ریخته ، سپس پودر قند را به آن اضافه می کنیم.حواسمان باشد اگر روغن داغ باشد و پودر قند را به آن اضافه نماییم شیرینی نخود چی سفت می شود و کیفیت خود را از دست می دهد.

پس از کمی هم زدن آن  را با هل و زعفران مخلوط می کنیم و به هم زدن ادامه می دهیم.ابتدا آرد سفید را الک می کنیم و سپس آن را با آرد نخود چی مخلوط می کنیم.این مواد را به مخلوط شکر و روغن به آرامی و کم کم اضافه می کنیم.

می توانید بدون نیاز از هم زن برقی نیز این مواد را مخلوط نمایید.اما چون حجم مواد شیرینی نخود چی زیاد می باشد با هم زن دستی خسته شوید و نتوانید مواد را به خوبی مخلوط نمایید.هنگامی که مواد حالت خمیری به خود گرفت ، باید آن را خوب ورز دهید.ورز دادن را تا زمانی ادامه دهید تا خمیر شما منسجم شود.بعد از ورز دادن خمیر را برای مدت زمان 1 تا 2 ساعت کنار بگذارید.هر چقدر زمان بیشتری بماند بهتر است.

روش اول قالب زدن شیرینی نخود چی :

پس از آن مقداری از خمیر را بردارید و با دست خود آن را کمی ورزدهید.آن را روی تخته ای گذاشته سپس آن را به صورت لایه ای ضخیم  پهن کنید.می توانید این کار را بدون کمک وردنه و با استفاده از دست انجام دهید.سپس قالب خود را آماده کنید و آن را قالب بزنید.برای این کار از قالب های کوچک استفاده کنید.شیرینی های قالب زده را به روی سینی بچینید.روی شیرینی های نخود چی را با زعفران و یا پودر خلال پسته تزئین نمایید.

روش دوم  بدون قالب زدن شیرینی نخود چی :

در این روش دیگر به قالب نیازی ندارید.مقدار کمی از خمیر را بردارید و با دست ورز دهید.سپس آن را به صورت گلوله کوچک در آورید.این توپک ها را داخل سینی فر قرار دهید و آن را با زعفران و یا خلال پسته تزئین نمایید.

سینی فر شما نیازی به چرب شدن ندارد.فر را روی دمای 165 تا 170 درجه سانتی گراد قرار دهید و بگذارید تا گرم شود.سپس سینی را به مدت زمان 10 دقیقه درون فر قرار دهید.هنگامی  شیرینی  نخود چی آماده می باشد که روی آن کاملا طلایی شود.سپس سینی را از فر خارج نموده و بگذارید تا سرد شود.شیرینی شما آماده می باشد.

 

نوش جان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *