نحوه پخت کیک ماربل وانیلی(شکلاتی)

 

مواد لازم جهت اموزش کیک ماربل (برای ده نفر)

1-دو پیمانه(295)  گرم ارد همه منظوره

2- یک قاشق غذاخوری قهوه دمکرده (اختیای)

3-2 قاشق چایخوری بکینگ پودر

4-4/1 قاشق چایخوری بکینگ پودرسودا

5-ا پیمانه(250 گرم) شکر سفید

6-3 عدد تخم مرغ بزرگ به دمای اتاق رسیده

7-4/3 پیمانه (170 گرم )کره به دمای اتاق رسیده

8-2/1 قاشق چایخوری نمک

9-2/1 پیمانه (120 میلیلیتر)شیر به دمای اتاق رسیده

10- 3/1 پیمانه (80 میلیلیتر) خامه ترش یا ماست به دمای اتاق رسیده

11-ا قاشق چایخوری  اسانس وانیل

12-140 گرم شکلات تلخ یا شیرین خرد شده

طرز تهیه کیک

در ابتدای کار فر را روشن میکنیم و انرا روی 350 درجه معادل 180 درجه فارنهایت قرار داده تا گرم شود و همزمان یک قالب فلزی محکم و با شکل دلخواه را ارد پاشی کرده و کنار میگذاریم.

در مرحله بعد شکلات خرد شده را در کاسه شیشه ای نشکن ریخته و به روش بن ماری ،روی بخار کتری قرار میدهیم تا ذوب شود و سپس قهوه دم شده  که اختیاری میباشد،را به شکلات ذوب شده اضافه میکنیم و کنار میگذاریم تا سرد شود.

نکته:برای افزودن شکلات ذوب شده به کیک ،شکلات حتما باید خنک شده باشد تا کیک خراب نشود.

در ادامه کار تمام مواد خشک مثل ارد ونمک وبکینگ پودر و شکر را در ویسک یا الک ریخته تا باهم ترکیب شود و دانه های درشت ان جدا شود و مواد یکدستی بدست اید و سپس کره را را با همزن برقی به مدت3الی 5 دقیقه میزنیم و شکرا کم کم به ان اضافه کرده تا مایع کرمی  لطیفی بدست ایدو مواد سبک شود.

هراز گاهی به کمک لیسک تمام مواد داخل کاسه را مخلوط کرده ومواد  کنار کاسه را هم تمیز کرده و با بقیه مخلوط میکنیم و سپس تخم مرغ ها را تک تک به مواد اضافه کرده و وانیل را هم همزمان با تخم مرغ ها اضافه میکنیم تا بوی تخم مرغ را بگیردو بلافاصله ماست یا خامه ترش را هم به مواد اضافه میکنیم.

نکته:برای مخلوط کردن هرتخم مرغ بوسیله همزن برقی یک دقیقه زمان نیاز داریم.

همزن را روی دور اهسته  قرار میدهیم وسپس شیروارد را کم کم اضافه میکنیم.به این صورت که ارد در سه مرحله و شیر در دو مرحله افزوده میشود به این صورت 3(/1 ارد +2/1 شیر +3/1ارد+2/1شیر+3/1 ارد) و پس از اضافه نمودن هر مرحله از ارد وشیر ،مواد را بصورت کامل با هم مخلوط میکنیم  و حالانوبت شکلات های اب شده و قهوه میرسد که باید به مواد اضافه کنیم و به خوبی با مواد ترکیب کنیم تا یکدست شود،اما باید این نکته را در نظر داشته که هم زدن بیش از حد مواد باعث خارج شدن هوای داخل خمیر نشود،پس به اندازه مود نیازاز همزن استفاده میکنیم.

حالا خمیر را داخل قالب اردپاشی شده میریزیم و دو یا سه بار به دیواره قالب ضربه های اهسته میزنیم تا حبابها و هوای اضافی داخل خمیر خارج شود. و سپس قالب را در طبقه ی وسط برای مدت 35 الی 49 دقیقه قرار میدهیم تا بپزد.

نکته:در 35 دقیقه کیک را حتما چک کنید تا بیش از حد خشک نشودو با کمک یک خلال دندان تمیز میتوان متوجه پخت کیک شد به صورت که اگر خلال دندان را در کیک فرو بردید و خلال تمیز بیرون امد یعنی کیک ما اماده است و اگر به غیر از این بود اجازه میدهیم تا کیک زمان بیشتری درون فر بماند تا کاملا پخته شود.

بعد از  بیرون اوردن کیک از داخل فر حتما برای مدت زمان  20 دقیقه انرا به حال خود بگذاریم تا خنک شود  زیرا اگر عجله کنیم و این زمان را نگذرانیم هنگام جدا کردن کیک از قالب ممکن است بخشی از کیک به قالب بچسبد و کیک خورد شودو سپس به کمک چاقو انرا از قالب جدا کنیم  تا کیک به قالب نچسبد .حالا کیک را روی توری قرار میدهیم و منتظر سرد شدن ان میمانیم.

کیک ما اماده است و ما میتوانیم انرا با خامه یا خمیر فوندات  وهمچنین انواع ژله های رنگی و میوه جات تزیین کنیم .این کیک برای مدت 2 الی 3 روز در دمای اتاق  تازه میماند و میتوانیم  روی انرا سلفون بکشیم  و از ان نگهداری کنیم و همچنین میتوانیم در صورت نیاز انرا فریز کرده و برای مدت طولانی تری از ان استفاده کنیم.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *